W roku szkolnym 2024/2025 nasza szkoła zrealizowała Ogólnopolski Projekt Edukacyjny EMP@TYCZNA KLASA, którego celem było kreowanie u uczniów postaw lojalności, współpracy, empatii oraz gotowości do niesienia pomocy innym. Koordynatorem projektu w szkole była pedagog Justyna Kulawiak. W działania projektowe aktywnie włączyli się uczniowie ze wszystkich klas – od pierwszej do ósmej.
Przez cały rok szkolny uczniowie pod czujnym okiem wychowawców realizowali comiesięczne misje, które rozwijały ich wrażliwość społeczną i emocjonalną. Założenia projektu wpisywały się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok szkolny 2024/2025, w szczególności w zakresie wspierania dobrostanu psychicznego uczniów, rozwijania empatii i integracji społecznej.
W ramach udziału w Projekcie uczniowie wspólnie z wychowawcami realizowali następujące „misje”:
- „Tydzień empatii” – działania uświadamiające znaczenie empatii i zrozumienia dla innych osób,
- „Dzień życzliwości” – promowanie pozytywnych relacji rówieśniczych oraz kształtowanie kultury życzliwości,
- „Dzień wolontariusza” – aktywizacja uczniów do działań pomocowych i wolontariackich,
- „Misja dobry uczynek” – zachęcanie uczniów do codziennego czynienia dobra i dostrzegania potrzeb innych,
- „Ogólnopolski konkurs empatyczna klasa”– rozwijanie kreatywności i współpracy zespołowej,
- „Dzień świadomości autyzmu” – zwiększenie wiedzy i wrażliwości uczniów na potrzeby osób w spektrum autyzmu.
Szczególną uwagę poświęcono rozpoznawaniu i nazywaniu emocji, zwłaszcza w klasach młodszych, gdzie uczniowie poznali znaczenie i wartość pojęcia „empatia”. Zajęcia realizowane były podczas godzin wychowawczych oraz w ramach dodatkowych działań wychowawczo-integracyjnych.
Dzięki realizacji projektu uczniowie:
- nauczyli się lepiej rozumieć siebie i innych,
- nabyli umiejętność współpracy i wzajemnego wsparcia,
- rozwijali postawy odpowiedzialności i zaangażowania społecznego,
- zintegrowali się w ramach zespołów klasowych,
- zbudowali pozytywne relacje oparte na szacunku, tolerancji i życzliwości.
Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w projekt EMP@TYCZNA KLASA miało realny wpływ na budowanie pozytywnego klimatu w szkole oraz wzmacnianie poczucia wspólnoty. Projekt zakończył się sukcesem i z pewnością pozostawi trwały ślad w postawach i relacjach naszych uczniów.